Info Terkini

[RAHSIA GARAM] BUKAN HANYA PENYEDAP MAKANAN SAHAJA, NOMBOR 11 PASTI CHEF GORDON RAMSAY TIDAK MENGETAHUINYA.

Ramai orang menyenangi dan menyukai masakan air tangan ibu, isteri atau masakan di kedai mamak menjadi pilihan muda-mudi untuk makan-makan sambil bertemu pasangan. Sebenarnya sesuatu masakan yang tidak disertai dengan GARAM dan gula, pasti hambar atau tidak mempunyai rasa enak langsung. Bahkan, silap-silap haribulan kedai tersebut pasti 'bungkus' kerana tiada dua bahan ini. Sebenarnya kegunaan garam bukanlah hanya terhenti setakat penggunaannya pada makanan sahaja, malah ia telah dipraktik sejak sekian lama lagi. Di bawah ini adalah rahsia-rahsia di sebalik penggunaan bahan yang dikatakan masin ini:



SIHIR atau SANTAU dapat dihalang dengan MENGAMALKAN GARAM mgikut cara NABI SAW

~ Sebelum makan Nabi s.a.w akan meletakkan secalit garam di lidah untuk menggelak dari santau dan menapis makanan yang akan dimakan.

~ Setibanya di tempat baru, Nabi mengambil garam dulu untuk disesuaikan dengan hormon terlebih dahulu di tempat baru.

~ Untuk ubat penyakit rohani, air perlu dicampur garam terutama sihir dan santau. Mengapa perlu begitu? Allah telah mencipta garam sebagai agen penarik toksid, asid atau racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik segala elemen negatif.

~ Pengamal-pengamal Perubatan Islam juga menggunakannya untuk tujuan sebagai 'pembersih rumah atau memagari rumah'. Jadi garam perlulah ditabur di sekeliling rumah.

~ Garam juga mempunyai unsur yang boleh menstabilkan kembali sistem tubuh kita.

~ Garam boleh jadi rosak apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu yang tinggi/panas, maksudnya kalau hendak memasak dicadangkan untuk guna garam bukit dan janganlah memasukkan garam semasa makanan menggelegak atas dapur. Caranya adalah dengan menutup api dan biarkanlah suhu turun dulu seketika dan kemudian masukkanlah GARAM secukup rasa.

~ Mengapa memasukkan garam semasa sesi makan? Ini kerana Garam yang mengandungi SODIUM dan POTASSIUM. Jadi tubuh perlu potassium lebih. Kalau panas garam hanya tinggal sodium manakala POTASSIUM ROSAK dalam SUHU panas. Sebab itu pengguna mudah terkena penyakit darah tinggi.

~ Selok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah s.a.w mencalit secubit garam mggunakan jari kelingking kanan dan dletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mnegaktifkan kelenjar enzim penghadaman.


Khasiat Garam dalam Perubatan Islam ada beberapaa *PETUA* penggunaannya.

1. Merendam kerang supaya hilang tahinya. Di dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

2. Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendamkan ke dalam air garam juga.

3. Mengubat gout. Gout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam KASAR digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika GARAM masih PANAS.

4. Merawat cirit-birit: Minum air yang dicampur sedikit garam.

5. Merawat mabuk perjalanan: Garam dicampurkan bersama madu dan air lalu diminum sebelum memulakan perjalanan.

6. Garam digunakan untuk merawat kegatalan: Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

7. Menambah IMUNITI badan akibat perubahan hawa atau angin: Perkara ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa atau angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.

8. Mghilangkan penat kerana kerja berat: Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampurkan garam. Perhatikan air 100 plus atau air isotonic sekarang ini di pasaran kesemuanya bergaram..!


9. Mengelak SIHIR/gangguan JIN bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dibaca padanya dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) dan kemudian taburkannya di sekeliling khemah.

10. Mengelak gangguan syaitan atau jin kepada bayi:  Ada ketikanya bayi kerap menangis waktu malam dan untuk mengatasi masalah ini, GARAM dicampurkan bersama  bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Setelah itu campuran tersebut diletak di dalam bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi.

11. Mengubat orang yang diganggu jin: Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir), cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dibacakan surah al-Fatihah di 'perdu lidah'. Apa itu 'Perdu lidah'? ia adalah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan menampakkan urat hijau lidah. Di samping itu garam juga boleh jadikan bahan mandian bersama air yang telah di Rukyah (doa).

GARAM bukanlah penyebab penyakit, malah ia adalah ubat yang paling mujarab SEKIRANYA diambil dengan cara yang betul.

GARAM TIDAK BOLEH DIMASAK..! KESILAPAN,  kebanyakan orang-orang Melayu ialah memasak garam iaitu memasukkan garam ke dalam masakan ketika masakan sedang MENDIDIH/PANAS. Ini akan menyebabkan GARAM menjadi RACUN.

Garam dalam bahasa saintifiknya adalah 'SODIUM'. Jika GARAM dimasak dengan cara tidak betul (seperti di atas) ia akan menyebabkannya berasid dan membahayakan kesihatan serta mengundang pelbagai penyakit.*

Sumber : sentiasapanas.com | rawatanislam2u.com


No comments